Nauczanie Przyjazne Mózgowi. Pracujemy metodą projektu.
W tym artykule zachęcamy was do stosowania na swoich lekcjach metody projektu, jednej z koncepcji przyjaznych mózgowi, która nie tylko rozwija umiejętność uczenia się we współpracy, lecz także sprzyja rozwojowi takich postaw jak: odpowiedzialność, szacunek dla innych, wytrwałość, ciekawość poznawczą, czy gotowość do podejmowania inicjatyw.
Metoda projektu stwarza warunki do samodzielności i odpowiedzialności uczniów, jak również do integracji zespołu klasowego, ponieważ uczniowie uczą się wspólnego rozwiazywania problemów, a tym samym skutecznego komunikowania się. Organizacja i zarzadzanie projektami to kompetencje na przyszłość dziecka, które bardzo przydadzą mu się w młodzieńczym zżyciu, a później dorosłym.
Aby jak najbardziej wykorzystać pracę metodą projektu do integracji klasy, warto podzielić dzieci na grupy z uwzględnieniem kilku zasad. Grupy powinny by mieszane pod względem płciowym, 4-6-osobowe. Warte rozważenia jest, czy w danym projekcie lepszy będzie podział na grupy o zróżnicowanym, czy jednorodnym poziomie pod względem osiągnieć szkolnych; koleżeńskie, czy takie, w których uczniowie mniej się znają i mają ze sobą mniejszy kontakt. O pracy w grupie pisaliśmy w numerze lutowym (NSP 116). Zachęcamy was do zajrzenia do archiwalnego numeru lub zakupienia go na www.ediba.pl.
W klasach wczesnoszkolnych stosowanie metody projektu trzeba wprowadzać stopniowo, gdyż początkowo będzie to dla uczniów trudne zadanie. Warto rozważyć, czy nie lepiej zacząć od projektu dla całej klasy, w formie działań jak najbardziej praktycznych.
Projekt może obejmować jeden lub więcej przedmiotów. Może trwać dowolną liczbę dni czy tygodni, a w uzasadnionych sytuacjach nawet dużej. Decyzje o tym, jakie treści będą realizowane, może podjąć nauczyciel samodzielnie lub w porozumieniu z uczniami. Nauczyciel powinien oczywiście występować w roli opiekuna projektu (doradcy), który służy pomocą, jeśli zachodzi taka potrzeba. Projekt edukacyjny ma na celu rozwiązanie konkretnego problem poprzez zespołowe działanie uczniów; najlepiej pry wykorzystaniu różnorodnych metod.
Etapy projektu edukacyjnego:
1. Przygotowanie projektu (wybór tematu, określenie celów, zaplanowanie realizacji).
2. Wykonanie zaplanowanych działań.
3. Podsumowanie projektu na forum,
4. Ocena realizacji projektu.
Posumowaniem projektu może być podzielenie się wiedzą z koleżankami i kolegami z innych grup czy z innych klas lub tez z rodzicami, np. w formie online. Ocenie powinien podlegać nie tylko efekt końcowy, lecz także proces tworzenia projektu.
Projekty mogą by skupione wokół zbierania i systematyzowania informacji na jakiś temat (projekt badawczy), a także związane ze środowiskiem szkolnym czy lokalnym, gdzie efektem może by np. polepszenie wyglądu ogrodu szkolnego czy założenie go. W przypadku projektów badawczych możemy otrzymać takie wytwory jak prace plastyczne, filmy czy albumy.
W ramach realizacji projektów uczniowie mogą spotykać się z ekspertami (również online) albo tez mieć zajęcia terenowe. Możemy np. zaproponować projekt „Książka" i poprzez zadawanie pytań typu: Jak powstają książki? Jak wygląda praca w drukarni? Skąd się biorą książki na półkach w księgarni? dojdziemy z uczniami do tematu, który ich najbardziej zainteresuje. Wówczas albo wspólnie wybierzecie interesujące was pytania i zaplanujecie działania, albo podzielisz uczniów na zespoły.
Na początek zaplanuj lekcję, w której omówicie, czym jest projekt edukacyjny. Pomoże ci w tym nasz plakat, na którym umieściliśmy informacje na ten temat.
Renata Bajor
nauczycielka wczesnoszkolna i przedszkolna
autorka materiałów edukacyjnych dla uczniów i nauczycieli
trenerka rad pedagogicznych